12.26.2013

Poddz

Jag upptäckte fenomenet podcast typ i våras och började lyssna på ganska många ganska ofta. Här är en lista över balla/roliga/intressanta poddar som jag lyssnar på för tillfället.

Kanske finns någon som inte vet vad en podcast är. Frukta ej, jag förklarar! En poddcast, eller podd, är som ett radioprogram. Fast utan musik. Det sänds inte heller i radio utan man lägger ut det på le internetz(typ soundcloud, iTunes, youtube). Jag började lyssna på poddar när jag hittade appen podcaster. Men poddar har ju funnit långt innan jag började lyssna. Jag kommer bara lista svenska poddar, finns ett par bra från staterna också. Men jag lyssnar i princip bara på svenska, så det fick bli så. 


Lilla Drevet
En podd med Liv Strömquist, Kringlan Svensson, Nanna Johansson och Ola Söderholm. Ett satirprogram när det är som bäst. Om du ofta lyssnar på tankesmedjan, som jag är en trogen följare av, kommer du gilla lilla drevet också. Väldigt nytt, finns typ tre avsnitt. Lyssna! Alla fyra tycker jag är roliga komiker vilket är ett stooort plus. Liv och Nanna gör även serier, kolla upp dom om de är okända för dig.

Till slut kommer någon att skratta
Även kallad TSKNAS. Ett program som nu är med de tre komikerna Soran Ismail, Petter Bristav och Aron Flam. Jag är ganska säker att det var nån mer med när de startade, dock inte hundra procent säker. Alla tre är inte med i alla avsnitt. De har oftast en gäst med som de diskuterar, ja, lite allt möjligt. Ibland film, ibland om aktuella händelser, ibland fotboll.

Crazy town
Åh, den är så bra! Josefin Johansson och Kringlan Svensson diskuterar veckan som gått. De drar roliga anekdoter Kringlan kommer med djupa analyser om livet vilket är extremt kul att lyssna på. Går liksom inte att förklara, det är bara fenomenalt.
Kakan-fotografiska
Även detta en ny podcast. Den lyssnar jag på mest för att jag tycker Kakan är så jävla cool. Applåd till henne. Podden går ut på att hon och en gäst diskuterar utställningar på fotografiska i Stockholm. Jag vet jag vet, jag lyssnar på en podd om utställningar jag inte sett. Dumt kan det tyckas. Rätt intressant tycker jag. Dels så beskriver de utställningarna väldigt utförligt och jag dels så googlar lite på dom för jag ska veta på ett sånär vad de pratar om. Jag bor också ganskasuperlångt från fotografiska, så jag får nöja mig med de små glimtar jag får från museet genom Kakans podd.

Palmemordpodden
Ett seriöst ämne som diskuteras av två oseriösa personer. Programmet leds av Johannes Finlaugsson, som kan höras i tankesmedjan, som även han nästan alltid har en komiker som gäst i programmet. Det som skiljer sig från andra poddar är att denna har ett tema. De pratar Palme och Palmemordet. Varje program tar de upp ett spår i Palmeutredningen som de diskuterar och tycker till om. Jag visste vem Palme var innan jag började lyssna. Jag visste också att det var ett olöst mord på en statsminister och att polisen hade en mängd olika spår om vem eller vilka det var som låg bakom mordet. Mycket mer än så visste jag inte. Väldigt intressant att få en inblick i vad främst åttiotalister har för uppfattning om mordet. Förövrigt har podden nog det längsta, och kanske till och med det bästa, introt.

Värvet
Ja, kanske näst intill omöjligt att inte nämna värvet när man snackar om poddar? Vilket fall som helst är det ett program med Kristoffer Triumf som intervjuar offentliga personer. Men det är inte som en vanlig intervju utan gästen pratar väldigt mycket själv och Kristoffer lägger inte orden i munnen på dem som ibland andra reportrar kan göra, I början var det nästan bara komiker som han bjöd in, men nu är det många andra. Jag brukar lyssna på avsnitten med personer som jag tycker är spännande, mest för att en del av hans gäster kan jag ha lite svårt för.


Min sistah har också en podd, den kan man också lyssna på.


Tja'rå. Det va allt.